Presència a la xarxa

Riscos de les xarxes socials… compensa?

A l’assignatura de ReCom del grau de disseny i creació digital que estic estudiant ens han llençat un repte en forma de reflexió. Cal que analitzem la nostra petjada a les xarxes socials i de quina manera ha d’impactar en nosaltres o la nostra activitat. M’apunto al repte! Som-hi!
Començo, com demanen, amb una cerca a internet usant el meu nom. Ells ho anomenen “egosurfing”. I què és el que em trobo? Que els resultats són els que esperava. Per què? Doncs perquè no sóc gaire activa a les xarxes socials. Per tant, la poca informació que apareix sobre mi a internet (bé, usant el motor de cerca de Google) té a veure amb aquesta activitat que he tingut durant els últims anys: poca. Alguna imatge compartida a twitter i, especialment, coses que permeten identificar que estic cursant el grau que comentava i la Universitat a on ho realitzo. Ràpidament s’encén en mi el record d’un vídeo que vaig veure ja fa uns quants anys.

Si més no, és força curiós i potser es focalitza en alguns casos en els quals els usuaris de les xarxes no tenen en compte la seva privacitat en l’ús que en fan… Però igualment no s’hauria de menystenir el significat del vídeo anterior: les xarxes socials (o internet) poden ser perilloses si no se’n fa un ús racional. Quina importància té l’educació en aquest tema! Cosa que em porta a buscar una resposta o un motiu pel qual la meva presència és escassa: la meva professió actual.
Sóc mestra de primària i la meva activitat no necessita la meva presència a la xarxa. Si bé és cert que alguns professors i mestres s’hi posicionen, com a treballadora pública, en cert sentit, no he necessitat massa l’ús de la xarxa per cerca de feina o perquè algú conegui la meva feina. Però què hi diria un professional d’un altre ram? Que és vital! I aquí, crec, radica el quid de la qüestió. Si volem viure d’aquesta nova professió per la qual estem preparant-nos cal estar present a la xarxa. L’audiència ha de conèixer el nostre treball i aquesta audiència, avui en dia, es troba principalment a la xarxa… Què pot implicar l’ús de la xarxa sense consciència de la nostra privacitat? En una publicació de la nostra vida a la xarxa i que tothom pugui trobar-nos-hi exposats, fer-nos un seguiment o, senzillament, una pèrdua de privacitat en la nostra vida que alguns poden no voler assumir.
De nosaltres depèn, amb ajuda de l’educació, que el futur no esdevingui quelcom com el que es veu al vídeo de l’article.

Imatge de capçalera: https://www.flickr.com/photos/bitsfrombytes/43617178595